Et nyt forskningssamarbejde mellem Visit Sønderborg og serviceøkonomuddannelsen på Erhvervsakademi SydVest skal danne grundlag for at skabe endnu bedre oplevelser for kommunens mange turister. For hvad er det egentlig, turisterne vil have? Og hvordan kan både turisterhvervet og borgerne bidrage, så turismen trækker vækst og omsætning til kommunen?
Turister vil have autentiske oplevelser og møde de lokale, når de er på ferie. Det er i hvert fald den gængse opfattelse, men passer det nu også, og hvor meget betyder det egentlig? Og hvad er det, turisterne søger, og måske mangler, når de besøger Sønderborg?
Hvad vil turisterne have?
Det er nogle af de spørgsmål, Visit Sønderborg håber at få svar på gennem et nyt forskningsprojekt, som studerende og undervisere på serviceøkonomuddannelsen ved Erhvervsakademi SydVest i Sønderborg skal gennemføre over sommeren og de kommende måneder.
“Når man arbejder med at udvikle turismen, er det rigtig godt at have data og konkret viden at arbejde med. Hvordan opfatter turisterne Sønderborg nu? Hvor er vi gode, og hvor skal vi udvikle os? Samtidig vil vi gerne understøtte uddannelsesinstitutionerne i kommunen, og ikke mindst en uddannelse som serviceøkonomuddannelsen, som jo leverer både arbejdskraft og viden til vores turisterhverv,” siger Stephan Kleinschmidt der for formand for Udvalget for Kultur, Idræt, Handel og Turisme i Sønderborg Kommune.
Mangler opdateret viden
Derfor henvendte Niels Bøgskov Frederiksen, der er chef for turisme og landdistrikter sig til EASV med forslaget om at lancere det fælles forskningsprojekt, og forsknings- og udviklingsspecialist, Christian Dragin-Jensen fra EASV, var ikke sen til at gribe idéen.
Der findes en masse forskning, som viser, at de lokale borgere er en vigtig del af turistens oplevelse, men reelt ved vi ikke meget om, hvad det betyder i dag. Derfor er det interessant for os at være med til at undersøge både det, og hvad turisterne i øvrigt efterspørger
Christian Dragin-JensenForsknings- og udviklingsspecialist
Helt konkret skal to studerende fra serviceøkonomuddannelsen i deres praktikperiode hos Visit Sønderborg henover sommeren og efteråret blandt andet gennemføre spørgeskemaundersøgelser blandt turister i området. Adjunkt og underviser på uddannelsen, Mia Post Lundgaard, skal analysere de data, de studerende indsamler.
Godt for både kommunen og EASV
Ifølge Niels Bøgskov Frederiksen er der tale om et projekt, som i høj grad gavner både Sønderborg Kommune og EASV.
”Vi forventer at få en masse ny viden, som vi kan bruge til at udvikle turismen i Sønderborg. Og fordi vi spørger turisterne direkte ind til lokalbefolkningens betydning for en god ferie håber vi, at vi kan bruge resultaterne til at inddrage de 36 landsbylaug i kommunen i det videre udviklingsarbejde. Det giver forhåbentligt også opbakning til yderligere at tiltrække og servicere flere turister”, fortæller han.
”Det er super godt, at vi på denne måde kan lave projekter der går på tværs af udvalg og som samtidig giver de studerende et relevant og virkelighedsnært forskningsprojekt at arbejde med,” siger Charlotte Riis Engelbrecht der er formand for Udvalget for Landdistrikter, Natur og Fødevarer i Sønderborg Kommune.
Christian Dragin-Jensen er enig i, at det er vigtigt at inddrage borgerne i udviklingen af turismen i kommunen. Ellers risikerer man i værste fald, at lokalbefolkningen modarbejder kommunens satsning og udviklingsplaner.
“Der findes eksempler på, at de lokale ender med at modarbejde turisterhvervet i stedet for at bakke op om det. For eksempel i Barcelona, hvor indbyggerne, uden sammenligning med Sønderborg i øvrigt, er trætte af, at byen ligefrem bliver overrendt af turister,” forklarer han.
Niels Bøgskov Frederiksen glæder sig desuden til at få de studerendes friske øjne på de vaner og rutiner som opstår i enhver organisation.
“De unge er jo også morgendagens turister, så det er meget værdifuldt for os at få deres tilgang og mindset med i vores arbejde,” siger han.