Casper Christensen gik direkte ud ad svingdøren på Erhvervsakademi Sydvest og ind i sit første job som færdiguddannet markedsføringsøkonom. Nu, bare halvandet år senere, har han været med til at sikre virksomheden Kids-world.dk prisen som “Brugernes Favorit” ved den årlige, prestigefyldte E-handelspris i København.
Som studerende på EASV er du, ikke 100, men 95 pct. sikker på at få et job, når du er færdig med din uddannelse. 95 pct. af vores dimittender går direkte ud i en stilling i det private erhvervsliv, og 80 pct. af dem finder jobbet i en lokal eller regional virksomhed.
Ansvarlig for online markedsføring
Det gjorde Casper Chistensen også, da han i sommeren 2016 blev færdig med den to-årige videregående uddannelse som markedsføringsøkonom. Uddannelsen giver de studerende en bred viden om de mange arbejdsfunktioner i en virksomhed. Du lærer f.eks. om økonomi, jura, organisation, teknologi og selvfølgelig … markedsføring.
Casper Christensen søgte og fik stillingen som Head of SEM/PPC hos Kids-world.dk, en Esbjerg-baseret onlineforhandler af babytøj, børnetøj, fodtøj og interiør til børn. Virksomheden har eksisteret siden 2006 og er i dag med sine 75 ansatte og flere end 35.000 varenumre en af Danmarks største webshops inden for børnetøj og -tilbehør.
Casper Christensen forklarer selv, hvad stillingen Head of SEM/PPC dækker over:
“SEM og PPC er to forkortelser, der egentlig dækker over det samme. SEM står for Search Engine Marketing og PPC står for Pay Per Click. På godt dansk betyder det, at jeg er ansvarlig for virksomhedens betalte online markedsføring.”
God basisviden og ekstra muligheder
Og i en webshop driver online markedsføring selvsagt en betydelig del af omsætningen. Casper Christensen trives med det store ansvar og den ballast, han har fået med fra markedsføringsøkonom-uddannelsen på EASV.
“Online markedsføring fyldte ikke ret meget på uddannelsen, men jeg har fået en masse basisviden, jeg kan bruge, og en god forståelse af hvordan en virksomhed fungerer,” fortæller han.
Overgangen fra uddannelse til job beskriver Casper Christensen som helt naturlig. Ikke mindst fordi de studerende gennem de to år, uddannelsen varer, er i løbende og tæt kontakt med erhvervslivet. Det sker både gennem cases, virksomhedsbesøg og tre måneders praktik på fjerde semester.
“Og så er der gode muligheder på EASV, hvis man er ekstra ambitiøs. Jeg var f.eks. med i deres talentprogram, som gav mulighed for at dykke endnu dybere ned i forskellige begreber og teorier og for at samarbejde med studerende fra de andre uddannelser på akademiet,” fortæller han.
FAKTA:
Uddannelsen til markedsføringsøkonom er en to-årig videregående uddannelse fordelt på fire semestre. Uddannelsen består af fem kerneområder og indeholder desuden valgfag, praktikforløb og et afsluttende eksamensprojekt.
Uddannelsen er inddelt i følgende kerneområder:
• International markedsføring
• Økonomi
• Salg og Markedskommunikation
• Erhvervsret
• Organisation og Supply Chain Management
Som markedsføringsøkonom kan du f.eks. få job som:
• Markedsføringskoordinator
• Marketingassistent
• Eksportassistent
• Reklamekonsulent
• Salgsassistent
• Indkøbsassistent
Du kan læse mere om uddannelsen til markedsføringsøkonom her