Den rette vej går sjældent ligeud, og det er den 28-årige og mor til to, Linette Hjorth, et meget godt eksempel på. Hun er netop dimitteret som serviceøkonom fra EASV og håber at kunne begynde på en professionsbachelor efter sommerferien. Og hendes ambitioner med uddannelsen er mindst lige så usædvanlige som hendes baggrund.
Da Linette Hjorth skulle vælge en ungdomsuddannelse, stod valget mellem handelsskolen og gymnasiet. Eller som hun selv husker det: ”Pest eller kolera”. Hun valgte gymnasiet og den bioteknologiske linje på Munkensdam Gymnasium i Kolding, men mens klassekammeraterne drømte om at blive læger og robotingeniører, drømte hun om den virkelige verden.
Fra bager via ISS og LEGO til EASV
Linette Hjorth droppede ud af 2.G og gik i lære som bager. Arbejdstiderne var dog langt fra ideelle, da hun fik sit første barn, og med en skulder, der også var begyndt at drille, begyndte hun at se sig om efter andre muligheder. Det førte hende blandt andet til et job hos ISS og opgaver som servicemedarbejder hos LEGO, og så begyndte en ny plan at tage form.
”Det var både sjovt og spændende. Jeg er en meget åben og social type, og som servicemedarbejder, hvor jeg blandt andet arbejdede i receptionen og skulle hjælpe både gæster og medarbejdere, kunne jeg virkelig bruge de egenskaber,” siger hun.
Men jeg ville gerne noget mere, så jeg søgte ind på serviceøkonom-uddannelsen på EASV. Der kunne jeg virkelig bruge den erfaring, jeg havde fra mine tidligere job, og det var fedt at få sat noget teori på meget af det, jeg allerede havde prøvet at arbejde med. Jeg kunne virkelig sætte de ting, vi lærte på uddannelsen, i perspektiv. Og så kan jeg godt lige en uddannelse, der både er teoretisk og praktisk, og hvor man får lov til at prøve det, man lærer på uddannelsen, af i virkeligheden.
Linette HjorthDimittend, serviceøkonom-uddannelsen, EASV
Glade medarbejdere giver god service
Det får de studerende blandt andet mulighed for i praktikperioden, og for Linette Hjorths vedkommende foregik den på Hotel Comwell Kellers Park ved Vejle.
”Her fik jeg for alvor øjnene op, hvor meget arbejdet med medarbejdernes trivsel og udvikling betyder i en servicevirksomhed, og jeg snakkede også meget med hoteldirektøren om det. Hvis medarbejderne har det godt, så har gæsterne og kunderne det også, og det, synes jeg, er spændende at arbejde med. Ikke mindst fordi jeg selv har prøvet det modsatte i andre virksomheder,” forklarer hun.
Og dermed er den videre vej vist for Linette Hjorth. Hun håber nu at kunne supplere sin akademiuddannelse som serviceøkonom med en professionsbachelor i International Handel og Markedsføring eller Hospitality Management.
Uddannelserne på erhvervsakademierne er jo overskuelige. Serviceøkonom tog to år, og en bachelor tager halvandet. Jeg vil gerne bruge uddannelserne til at arbejde med HR. Jeg har fundet ud af, at min hjertesag er at arbejde for, at medarbejderne i en virksomhed har det godt.
Linette HjorthDimittend, serviceøkonom-uddannelsen, EASV
Om uddannelsen
Uddannelsen til serviceøkonom på EASV klæder dig på til at udvikle, planlægge og udføre serviceydelser og events i virksomheder, der beskæftiger sig med service og oplevelser inden for event, turisme eller hotel- og restaurationsbranchen.
Læs mere om uddannelsen og søg ind senest 5. juli kl. 12.00 her.