Lederen af en af Danmarks helt store turistattraktioner, Tirpitz i Blåvand, hedder Helle Ølgaard. Hun har læst til serviceøkonom på EASV i Esbjerg og fik jobbet som museumsleder i Tirpitz 14 dage efter endt uddannelse. Så hurtigt kan det gå med den rigtige uddannelse – og en god portion erfaring.
Det er ikke en hvilken som helst turistattraktion, Helle Ølgaard har er leder af. Vardemuseernes store satsning, det Bjarke Ingels-tegnede, Tirpitz i Blåvand, har oplevet en overvældende interesse og tilstrømning siden åbningen i 2017.
”Som museumsleder har jeg ansvaret for, hvilke gæsteoplevelser vi tilbyder, hvordan museet ser ud i fremtiden, og at Tirpitz står som det gode eksempel for vores ambitionsniveau ift. udvikling af fremtidige udstillinger og museer,” fortæller Helle Ølgaard, som udover Tirpitz også har ansvaret for Blåvandshuk Fyr og Vardemuseernes kommunikationsafdeling.
God blanding af teori og praksis
Inden hun begyndte på serviceøkonom-uddannelsen på EASV, havde hun allerede uddannet sig til eventkoordinator. Uddannelsen som serviceøkonom har givet hende en lang række yderligere kvalifikationer, som hun bruger dagligt som leder af Tirpitz.
Selve serviceøkonom-uddannelsen er en rigtig god kombination af teori og praksis. Det er især et plus, at akademiet har et så tæt samspil med erhvervslivet, så det hele bliver meget praksisnært og anvendeligt
Helle ØlgaardMuseumsleder på Tirpitz og tidligere studerende på Serviceøkonom-uddannelsen
Hun var også meget begejstret for selve miljøet på EASV:
“Der er en superfed stemning på akademiet med cool og kompetente undervisere, et dejligt uformelt miljø, som er nemt at udvikle sig i, og så er der dejligt højt til loftet,” siger hun og fortsætter:
Alle er med – men på højt niveau
“Og så er der en god balance i undervisningen mellem at få alle med, trods det at de studerende kommer med meget forskellige baggrunde, og at holde et meget højt niveau. Det giver også rigtig meget, at der er et så godt samarbejde på tværs af de forskellige afdelinger og uddannelser på akademiet.”
Helle Ølgaard har trods mange års arbejde i restaurationsbranchen og en uddannelse som eventkoordinator fået sat en masse værdifuld teori på sine erfaringer.
“Det gør det nemmere for mig at snakke med, når jeg diskuterer turismeudvikling med vores samarbejdspartnere. Og så bruger jeg i øvrigt også de dele af uddannelsen, der handler om organisationsteori og om servicedesign rigtig meget,” tilføjer hun.
Om uddannelsen
Uddannelsen til serviceøkonom på EASV klæder dig på til at udvikle, planlægge og udføre serviceydelser og events i virksomheder, der beskæftiger sig med service og oplevelser inden for event, turisme eller hotel-og restaurationsbranchen.
Læs mere om uddannelsen og søg ind her.