Om os Nyheder
Markedsføringsøkonom med passion for digital marketing

Markedsføringsøkonom med passion for digital marketing

28.06.2019

Da 23 årig Karina Østergaard Jensen fra Varde startede på markedsføringsøkonom uddannelsen på Erhvervsakademi SydVest i Esbjerg, havde hun aldrig troet, at digital marketing skulle være retningen hun skulle gå. Nu to år senere, hvor hun netop er dimitteret fra uddannelsen, er digital marketing blevet hendes store passion og hun er ikke i tvivl om, at det er dét hun skal arbejde med i fremtiden.

Uddannelsen til markedsføringsøkonom på Erhvervsakademi SydVest i Esbjerg har åbnet Karina Østergaard Jensens øjne op for digital marketing. Så da Karina skulle i gang med jagten på en praktikplads, gik hun netop efter en virksomhed, hvor hun kunne få lov til at arbejde med digital marketing.

Praktikpladsen kom i hus hos virksomheden PE i Varde der producerer alt indenfor tryksager lige fra storformatsprint, skiltning til messeudstyr og brochurer. ”PE havde, inden mit praktikforløb begyndte, ikke særlig meget viden eller erfaring med brugen af sociale medier. Jeg vidste derfor fra start, at jeg det meste af tiden skulle arbejde selvstændigt. Dette gjorde mig dog ikke spor, da jeg elsker at udfordre mig selv”, fortæller Karina.

Praktikforløbet bød således på mange opgaver som Karina aldrig tidligere havde beskæftiget sig med. ”Jeg har arbejdet med mange forskellige nye programmer som fx Google Analytics, Canva, Mailchimp og videoredigering – alt sammen noget jeg har selvlært mig ved at se videoer på YouTube, læse artikler og generelt bare prøve mig frem”.

Selvfølgelig har mine kollegaer godkendt mit arbejde, inden det er blevet anvendt til markedsføring af virksomheden, men alt i alt har jeg helt selv haft ansvaret for at planlægge virksomhedens fremtidige digitale strategi

Karina Østergaard Jensen
Dimittend, markedsføringsøkonom, EASV

Noget som langt de fleste nok synes ville være et stort ansvar at påtage sig som praktikant – men ikke Karina. Sammen med den lærte teori og grundviden fra faget digital markedsføring og løbende sparring og vejledning fra hendes praktikvejleder på EASV klarede Karina opgaven. Faktisk så godt, at hun fik tilnavnet Pippi Langstrømpe under sit praktikforløb, da hendes kollegaer mente, at hun levede fuldt ud op til citatet ”Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg sikkert godt finde ud af”.

Karinas kæmpe gå-på-mod under hele praktikforløbet medførte da også synlige resultater for PE. Aktiviteterne på virksomhedens sociale medier steg markant i perioden, hvor Karina var i praktik. Aktiviteter som ligeledes medførte en stigning i aktiviteten på virksomhedens website og som efterfølgende ledte til flere faktiske salg.

Vil læse videre
Nu hvor Karina står med dit eksamensbevis i hånden og kan kalde sig nyuddannet markedsføringsøkonom, er hun ikke i tvivl om, at det er digital marketing hun brænder for og vil arbejde med i et fremtidig job. ”For mig har mit praktikforløb hos PE været det endelig grundlag for, at jeg i fremtiden vil arbejde med digital marketing”, siger Karina. Inden hun går ud og finder drømmejobbet vil Karina dog gerne læse videre for på den måde at styrke og videreudvikle sine kompetencer inden for netop digital marketing yderligere.

Om uddannelsen:
Uddannelsen til markedsføringsøkonom på EASV giver dig en bred viden om en virksomheds mange arbejdsfunktioner med hovedvægt på markedsføring samt kompetencer til at udvikle virksomhedens strategi for marketing og internationalisering.

Læs mere om uddannelsen her.