Om os Nyheder
Opgave på EASV bliver til ny restaurant i Esbjerg

Opgave på EASV bliver til ny restaurant i Esbjerg

26.06.2018

Det er altid sjovere at lære, når det, man lærer, kan bruges til noget i virkeligheden. Det må man i høj grad sige, at Benjamin Bjerrums opgave i forretningsudvikling kan. Denne sommer åbner han sin første restaurant i Esbjerg, og konceptet er taget direkte fra den opgave, han skrev sammen med to studiekammerater under uddannelsen til serviceøkonom på Erhvervsakademi SydVest.

Vi har alle sammen prøvet det med at sidde til undervisning eller løse en opgave og tænke: “Hvad skal jeg bruge det her til i den virkelige verden?”

På Erhvervsakademi SydVest er den tanke ikke så udbredt. Her er de studerende og undervisningen tættere på erhvervslivet og virkeligheden end på andre videregående uddannelser, og cases, virksomhedsbesøg og praktik fylder rigtig meget.

Fokus på gode oplevelser

Benjamin Bjerrum, der sidste år blev færdig med den to-årige uddannelse som serviceøkonom, har med garanti heller ikke stillet spørgsmålet, da han skrev sin opgave i forretningsudvikling. Opgaven handlede om en ny fiskerestaurant i Esbjerg, og nu bliver opgaven til virkelighed, når han åbner Esbjergs nye fiskerestaurant Kok og Kuller.

“Jeg har kunnet bruge rigtig meget fra uddannelsen i udviklingen af konceptet. F.eks. har vi haft stor fokus på at skabe en anderledes oplevelse for gæsterne. Det havde vi rigtig meget om i oplevelsesøkonomi på første semester. Og så brugte vi selvfølgelig også det, vi havde lært omkring budgetlægning, markedsanalyser og så videre. Selve forretningsplanen skulle vi gribe meget grundigt an, fordi det var en projektopgave.”

Grundigt arbejde betalte sig

Og det grundige arbejde kunne i den grad betale sig. Da Benjamin Bjerrum gik i banken med ønsket om at låne penge til at realisere projektet, blev han mødt med stor anerkendelse. Hans familie, som driver Ho Ferie- og Aktivitetscenter og Bjerrums Familierestaurant, havde indvilliget i at stille med nogle af pengene, der skulle til for at gøre projektet til virkelighed. Men det havde ikke engang været nødvendigt, fortæller han:

“Jeg havde faktisk ikke behøvet at have penge med selv. Banken var meget imponeret over forretningsplanen og den grundige beskrivelse af projektet, så de var med på idéen med det samme.”

Masser af muligheder som serviceøkonom

Formålet med den videregående uddannelse til serviceøkonom på EASV er netop at klæde de studerende på til at håndtere serviceydelser fra idéfase til udførelse. På to år lærer du at udvikle, planlægge, realisere og udføre serviceydelser i både danske og internationale virksomheder. Du får en god forståelse for markeder, kunderelationer, innovation, ledelse, strategi, servicedesign og forretningskommunikation.

Serviceøkonomer får f.eks. jobs inden for service, events, oplevelser, rejseplanlægning, turistattraktioner, erhvervsturisme, hotel og restaurant. På uddannelsen lærer du om organisation og ledelse, økonomi og kunderelationer. Du lærer også om kultur- og samfundsforhold, der påvirker branchen.

FAKTA

Uddannelsen til serviceøkonom er en 2-årig videregående uddannelse, fordelt på fire semestre. Serviceøkonomuddannelsen består af en fællesdel, en valgdel (dit speciale), et praktikophold på 3. semester samt dit afsluttende eksamensprojekt.

Uddannelsen er inddelt i følgende kerneområder:
• Metode
• Servicevirksomheden
• Organisation
• Planlægning
• Kommunikation

Som serviceøkonom kan du f.eks. få job som:
• Eventmanager
• Eventkoordinator
• Hotelchef
• Restaurantchef
• Receptionschef
• Bookingchef
• Salgskonsulent
• Projektleder
• Turistchef

Du kan læse mere om uddannelsen til serviceøkonom her